Guide til jobsøgning
Hos FLAIR har vi gennem tiden læst rigtig, rigtig mange CV'er og ansøgninger, og udført mange tusinde interviews - og vi ved derfor, hvad der virker. Her har vi samlet vores bedste råd til din jobsøgning.
Vores råd til din jobsøgning
Målet med den gode ansøgning er, at give arbejdsgiveren lyst til at møde dig ansigt til ansigt. Sørg derfor for at få skrevet en ansøgning, der skiller dig ud fra mængden og vækker arbejdsgiverens nysgerrighed. Sørg for at tydeliggøre, hvad DU kan bidrage med, som vil gøre en forskel i virksomheden, hvis du fik jobbet – dvs. fokus skal ikke være på, hvad virksomheden kan gøre for dig, men derimod hvad du kan gøre for virksomheden.
Når du har sat det sidste punktum, bør du køre en stavekontrol og læse grundig korrektur. Få gerne en anden til at læse din ansøgning med friske øjne.
Der findes ikke en endegyldig opskrift på den gode ansøgning, men flg. overordnede retningslinjer er værd at følge:
- Din ansøgning bør ikke fylde mere end én A4-side
- Ansøgningen målrettes det job du søger
- Ord og talemåder der anvendes inden for din profession benyttes
Opbygning af din ansøgning:
Opbyg din ansøgning med flg. indhold:
- Indledning & motivation
- Faglige kompetencer
- Personlige kompetencer
- Afslutning
Indledning og motivation
Her er det vigtigt at skrive, hvorfor du søger et nyt job, og hvorfor du søger netop dette specifikke job hos den pågældende arbejdsgiver. Du kan finde inspiration i jobopslaget samt på arbejdsgiverens hjemmeside.
Faglige kompetencer
Når du beskriver dine faglige kompetencer, skal du vise, at du har læst jobopslaget omhyggeligt, og at du har tænkt over samt forstået, hvad der kræves af dig i stillingen.
Tydeliggør de kompetencer, der gør dig velegnet til jobbet, og sørg for at koble dem tæt sammen med de krav, der stilles i opslaget. Skriv fx ”idet jeg har arbejdet med..., har jeg erfaring med at løse...".
Personlige kompetencer
Dine personlige kompetencer har ligeledes stor betydning. Sørg for at fremhæve de af dine personlige kompetencer, der har relation til det pågældende job, og som fremgår af jobopslaget. Skriv fx "jeg trives med at... derfor kan jeg bidrage med...".
Afslutning
Husk at det er samtalen, der er målet med din ansøgning, hvilket du gerne må være tydelig omkring. Du bør derfor afslutningsvis lægge op til, at du gerne vil møde arbejdsgiveren til en personlig samtale.
Klar til at søge et nyt job?
Se vores ledige stillinger her
Det gode CV er en vigtig faktor i jagten på dit nye job. Formålet med dit CV er at fremhæve dine kompetencer og din værdi på en måde, der overbeviser arbejdsgiveren om, at han eller hun skal bruge tid på at læse din ansøgning og sidde tilbage med en følelse af, at netop DU skal til jobsamtalen.
Regel nr. 1: OVERSKUELIGHED
Hvad kendetegner så et godt CV? Svaret er enkelt - overskuelighed er altafgørende! Et CV skal gerne kunne læses på 30 sekunder. Sørg derfor for, at dit CV ikke er teksttungt, men at det er bygget op af tydelige kategorier og punktopstillinger.
CV-layout
- Angiv personlige oplysninger i form af dit navn, din adresse, dit telefonnummer og din e-mailadresse således, at det er let at kontakte dig
- Brug en almindelig skrifttype i dit CV
- Brug punktopstillinger hvor det er muligt
- Kør stavekontrol på dit CV og få med fordel en anden til at læse korrektur på det
- Målret dit CV til det job, du søger - benyt de ord og talemåder, der anvendes indenfor din profession
Sociale medier kan give dig en fordel i jagten på det nye job, men de kan lige så vel være det, der gør, at du bliver frasorteret. Er du bevidst om dette, og formår du at bruge de sociale medier korrekt, skaber du de optimale betingelser for dig selv i jagten på dit næste job.
Facebook, Instagram, Tiktok...
Som udgangspunkt vil de fleste anbefale, at du har et præsentabelt profilbillede af dig selv, men at du ellers har en lukket profil på div. sociale medier, idet du på denne måde ikke afskrækker nuværende eller fremtidige arbejdsgivere. Så undgår du eventuelle misforståelser eller mistolkninger af dine posts, humor eller holdninger i forhold til din kommende arbejdsgiver. Vælger du at fx have din Facebook profil åben så sørg for at den fremstiller dig positivt og efterlader et godt indtryk hos arbejdsgiveren.
Betragt de sociale medier som et værktøj og en mulighed for at synliggøre de egenskaber og resultater, du ønsker at vise for omverdenen og tag et bevidst valg om din ageren på de sociale medier. Du kan forvente at nuværende og kommende arbejdsgivere vil læse med, hvis din profil er åben!
LinkedIn
LinkedIn er blevet et stærkt værktøj for jobsøgende såvel som for virksomheder. LinkedIn giver virksomheder en hidtil uset adgang til et væld af fagfolk, og gør det muligt for dem at finde, undersøge og kontakte potentielle nye medarbejdere indenfor få minutter.
Det er derfor vigtigt, at du udfylder din profil med al relevant information. Sørg for at din profil er så konkret som muligt inden for dit felt, så du ikke har alt for mange kasketter på. Det gør profilen skarpere og fremhæver dine spidskompetencer og faglig kunnen. Derudover kan du med fordel forbedre din LinkedIn-profil ved at inkludere ”Anbefalinger” og ”Godkendelser”:
- ”Anbefalinger” fungerer som offline-varianten. Her kan tidligere eller nuværende kolleger skrive positive anmeldelser om dit arbejde og dine kvalifikationer. ”Anbefalingerne” giver din profil en betydelig grad af personlighed og viser, at dine evner værdsættes af andre
- ”Godkendelser” fungerer på samme måde som ”Anbefalinger”, men gør det muligt for dine fagfæller straks at godkende dine kvalifikationer. Personer i dit netværk kan se de kvalifikationer, du har angivet, og ”godkende” dem med et klik, hvorved de i endnu højere grad synliggør dine egenskaber og kompetencer
Udviklingen af din digitale tilstedeværelse handler ikke kun om at bevare dine sociale netværk. Det betaler sig at være aktiv, når det drejer sig om at skabe og dele indhold i relation til dit felt. Sammen med traditionel jobsøgning vil aktivitet på de sociale medier give arbejdsgiveren mulighed for at få et hurtigt overordnet indtryk af dig. Følg virksomheder du ønsker at arbejde for. Vær aktiv og vis engagement, således at du bliver synlig.
Jobsamtalen er en test af dine kvalifikationer samt af din viden, professionalisme og din parathed. Som ved enhver anden test, er det en stor hjælp at lave dit hjemmearbejde og læse på lektien og forberede dig grundigt.
Før jobsamtalen
Find ud af så meget som muligt om virksomheden. Sæt dig ind i virksomhedens historik, fremtidige mål, og hvor den befinder sig i dag. Sæt dig ind i stillingen, som om den allerede var din. Skaf dig grundig viden om hovedansvarsområderne og om det, der forventes af den kommende medarbejder. Indhent med fordel viden via LinkedIn om den/de personer du skal til samtale med, så du er forberedt på, hvem du skal møde.
Når du træder ind ad døren hos arbejdsgiveren, skal du være klar. Førstehåndsindtrykket kan være afgørende, og enhver person, du møder (fra receptionisten til direktøren), kan have indflydelse på, om du går videre i processen.
Stil spørgsmål under interviewet
Forbered en række relevante spørgsmål om jobbet, virksomheden og ledelsesstilen. Undlad at stille spørgsmål, som åbenlyst fremgår af hjemmesiden og af stillingsopslaget. Tænk over om der er nogle muligheder, udfordringer eller anden input, som du kan bidrage med til samtalen.
Løn og vilkår
Gør dig klart, hvad du forventer i løn, pension og ferie. Lad være med at undskylde dine forventninger. Husk at første samtale ikke handler om lønforhandling, men om at forventningsafstemme.
Dresscode
Undersøg dresscoden – se på virksomhedens hjemmeside og på LinkedIn. Er du i tvivl, er det generelt bedre at overdresse end at underdresse. Dog er det vigtigt, at du føler dig godt tilpas i det tøj, du vælger, men sørg for at vælge tøj, som ikke ”larmer” i udtrykket – det er din personlighed, der skal være fokus på. Det er derfor en god idé at holde stilen forholdsvis klassisk og lidt nedtonet.
Øv dig
En konstrueret samtale kan hjælpe dig med at ramme plet under selve jobsamtalen. Øv samtalen igennem og prøv at forbedrede dig på de spørgsmål, der typisk forekommer ved en jobsamtale. Bed en ven, et familiemedlem, en kollega eller andre optræde som interviewer og komme med konstruktiv feedback.
Under jobsamtalen
Tal tydeligt, og vær opmærksom på dit kropssprog. Du kan blive stillet et spørgsmål, som du ikke har lyst til at svare på, fx et hul i dit cv. Fortæl helt åbent, hvordan det hænger sammen – uden at sænke stemmen.
Vær endvidere ærlig, og undlad at over- eller underdrive dine kompetencer. Ofte kan intervieweren gennemskue dig, og i virkeligheden ønsker du ikke et job, som du ikke er egnet til. Er der flere tilstede ved samtale, sørg for at have øjenkontakt og tal til alle i rummet og ikke kun fokusere på en.
Og vigtigst af alt – vær dig selv. Ofte handler samtalen også om at se, om der er kemi mellem dig og arbejdsgiver og om du passer ind i virksomheden.
Dine svar
Ikke to jobsamtaler jobsamtale er ens, men der er visse spørgsmål, som du kan forvente bliver stillet. Sørg for at have svar parat; hurtige, ærlige, direkte og positive svar kan medvirke til, at give et mere markant og vellykket indtryk under jobsamtalen. Hvis det er relevant, bør du knytte dine svar til praktiske eksempler, der viser den potentielle positive indflydelse, du kan tilføre arbejdsgiveren.
Flg. spørgsmål kan du med fordel forberede dig på:
- Hvorfor forlader du din nuværende stilling?
- Kan du forklare eventuelle huller i din ansættelseshistorik?
- Hvad kan du gøre for os, som ingen andre kan?
- Hvorfor skal vi ansætte dig?
- Arbejder du godt under pres og deadlines?
- Hvilken ledelsesstil er den mest effektive for dig?
- Hvilke resultater er de største, du har opnået i din nuværende eller forrige stilling?
- Hvad er dine kort- og langsigtede mål?
- Hvad søger du i et job?
- Hvad skal der til for, at du bliver tilfreds i et job?
- Hvad skal der til for, at du bliver en succes?
Efter jobsamtalen
Når du har forladt interviewlokalet, har du stadig mulighed for at forbedre dine chancer for at få stillingen. Send en opfølgende mail, hvor du takker for samtalen og viser din fortsatte interesse i stillingen. Har du der imod opdaget, at stillingen ikke er noget for dig alligevel, er det også god skik at sende en mail, hvor du takker for samtalen og muligheden, men at stillingen alligevel ikke matcher dine ønsker. På den måde afrunder du samtalen med gode manér og undgår at spilde nogens tid. Og hvem ved, måske dukker der en anden stilling op i samme firma på et andet tidspunkt, som du gerne vil søge.
Held og lykke med jobsøgningen!
Du er nu lige ved at passere den endelige målstreg. Virksomheden har været igennem en omhyggelig udvælgelsesproces og du er den mest relevante blandt kandidaterne. Men hvordan kan du sikre, at du får den rigtige løn?
Det er en del regler, du bør følge for ikke at miste chancen for at få jobbet.
Beslut på forhånd, hvad din løn skal være! Find gode argumenter og vær forberedt. Har du adgang til lønstatistik eller kendskab til lønniveauet i branchen, så kan du godt henvise til denne. Du skal vente indtil det sidste med lønforhandlingerne. Sørg for, at fokus i de første interviews er på dig og hvad du kan bidrage med. Hvis du bliver spurgt i begyndelsen om løn forventninger, bør du undgå at besvare specifikt. Bed snarere om virksomhedens forventninger for netop denne position, så det er dig, der kan afgøre, om du bør være på med i den videre proces eller ej. Lad vær med at melde et lønniveau ud, som kan diskvalificere dig. Vær påpasselig med at melde dine forventninger ud!
Når du får et konkret tilbud, så acceptere ikke, medmindre du er tilfreds. Bed om tid til at tænke over det. Synes du, at det er lavt i forhold til hvad du forventede, så meld det ud, og sig du er nødt til at få at tænke over det. Fællestænketid er 1-2 dage.
Fortæl gerne hvad du har lært i løbet af interviewene; hvad du kan bidrage med og hvilke ansvar stillingen kræver. Du kan også læse, hvordan overarbejde kompenseres, eventuelle bonusser og hvilke fordele virksomheden tilbyder ud over lønnen.
Leder du efter et nyt job, er det almindeligt at sammenligne den løn, du har i dit nuværende job, og ikke acceptere lavere løn end det. Mange falder for fristelsen til at sige de får en højere løn, når de bliver spurgt. Du må ikke falde i den fælde. Det er relativt nemt at regne ud, hvad du tjener, så du skal ikke ødelægge dig selv ved at blive fanget i en løgn.
OBS. Indenfor den offentlige sektor, og nogle erhverv i det private er lønnen bundet til regulering og stillingsniveau, og her har man ikke den samme plads til overenskomstforhandlinger som andre steder. Fordelen ved disse job er, at du på forhånd ved, hvilket niveau stillingen aflønnes på.
Hvis arbejdsgiveren ikke kan imødekomme dine lønkrav, og du stadig absolut vil have jobbet, så du nødt til at finde omveje. Diskuter muligheden for andre former for kompensation. Dette kan være ekstra uges ferie, pensionsordninger, støtte til uddannelse m.m.
Held og lykke!